Varis Hastalarında Tedavi Yöntemleri

En geleneksel yöntem , varisli damarın çıkartılmasıdır. Ancak cerrahi sonrası iyileşme süreci uzundur.Damar içerisine köpük uygulamak başka bir yöntemdir.Fakat tekrarlama olasılığı yüksektir.

Lazer ile tedavide damar içerisine kateter yerleştirilmekte ve lazer cihazından ışın gönderilerek damar endotelinin yakılmasıdır.

Aynı yöntem Radyofrekans dalgaları kullanılarak da yapılabilmektedir.

Bir diğer yöntem embolizan ajan denilenve damarın içerisine kateter aracılığı ile enjekte edilerek lümenin yapıştırılması yöntemi olan periferikdamar embolizasyonu tekniğidir.

Tüm bu işlemler sadece lokal anestezi altında yapılabilirler ve hastalar günübirlik tedavi olup taburcu olabilirler.

Varis gelişimi engellenebilir mi?

1. Uzun süre ayakta durarak çalışmama

2. Fazla kiloların verilmesi

3. Uzun süre bacak bacak üzerine atarak oturmama

4. Çok sıkı ve dar giysiler giymeme

5. Eğer uzun süre ayakta kalındıysa yatarak ve bacakları havaya kaldırarak dinlenmek

6. Kabızlıktan korunmak, yüksek lifli yiyecekler tüketmek

7. Düzenli egzersiz (koşu, yürüyüş, bisiklete binme, yüzme )

8. Ayakta durmayı zorunlu kılan meslek sahiplerinin varis çorabı kullanmaları

9. Uzun süreli yolculuklarda ara ara yürümek

PERİFERİK ARTER HASTALIĞI

Periferik arter hastalığı kalp ve beyin dışındaki tüm atardamar hastalıklarını içine alır. Kollara ,bacaklara ve iç organlara kan akışı sağlayan atardamarların ateroskleroz (damar sertliği ) nedeniyle tamamen veya kısmen tıkanması ile oluşur.

Periferik arter hastalığı, egzersiz esnasında meydana gelen göğüs ağrısı veya yürümekle oluşan aralıklı bacak ağrısı ( kladikasyo intermittant); dokunun artan oksijen ve kan ihtiyacının karşılanamadığı durumlara örnektir.

Nadir vakalarda, periferik damar hastalığının sonucu kollar veya özellikle bacaklara giden kan akışında azalma neticesinde iyileşmesi çok güç olan açık yaralar, gangren veya diğer hasarlanmalar meydana gelebilir. 50 yaş üzeri erkeklerin %5 inde periferik damar hastalığı bulunmaktadır.Erkeklerde kadınlara oranla daha fazla görülür.

Ateroskleroz Oluşturan Faktörler

1. Sigara kullanımı

2. Obezite

3. KronikBöbrekYetmezliği

4. Hipertansiyon

5. Aile öyküsü

6. Diabetes Mellitus

7. LDL- kolesterol yüksekliği

8. HDL-kolesterol düşüklüğü

Periferik Damar Hastalığı Belirtileri

1. Bacaklarda uyuşukluk hissi

2. Baldır kaslarında güçsüzlük ve atrofi

3. Bacaklarda ve ayaklarda üşüme hissi

4. Ayaklarda renk değişikliği ( yukarı kaldırılınca soluklaşması, aşağı indirilince koyu kırmızı renk alması

5. Ayak sırtındaki tüylerin dökülmesi ve tırnaklarda kalınlaşma

6. Ciddi tıkanıklarda ağrılı açık yaraların (ülser) oluşması ve parmaklarda gangren gelişmesi

TEDAVİ

Medikal : 1- Sigara kullanımının bırakılması, kolesterol seviyesinin düzenlenmesi, kan basıncının kontrol altında tutulması

2-Şeker hastalığı varsa kontrol altında tutulması

3-Kan sulandırıcı ilaçların düzenli kullanılması

4-Düzenli egzersiz

Cerrahi : Periferik damar hastalığı cerrahi tedavisinde endarterektomi ve periferik baypass uygulanmaktadır. Vücuttan alınan toplardamar veya sentetik bir damar (greft) ile tıkalı alanın öncesinden sonrasına oluşturulanyan bir yol ile kan akışının sağlanmasıdır.

Endarterektomi kol, bacak veya boyuna giden damar içerisinde tıkanıklığa neden olan plak tabakasının çıkartılmasıdır.

Uygun olan hastalarda girişimsel işlem olarak; balon anjioplasti ve gerekirse stent uygulamasıda yapılmaktadır.